lördag 18 maj 2013

Att sälja med mördande reklam

Har tittat igenom sparade inspelningar av filmer och serier som visats på TV för sju-tio år sedan. Så slås jag av den uppenbara skillnaden. Reklampauserna är verkligen reklampauser och tittarna informeras om att det är just reklam. Pauserna är dessutom inlagda så att de inte kommer precis när någon tappar taget eller är mitt i en mening. Det är med andra ord respekt för tittarna.

Men kanske gjorde dessa pauser att folk ändrade sitt tittande, satte på kaffet, gick ut med soporna. Något måste det ju vara eftersom det inte längre finns någon tydlig övergång mellan en film och reklam på TV. Hur ofta är det inte nuförtiden som jag undrar varför det helt plötsligt dyker upp folk som jag inte sett tidigare i filmen. Sedan tar det några sekunder för att inse att det faktiskt är reklam.  Då har åtminstone den som köpt den reklamen lyckats få en extra tittare.

I vår tid är det i stället ljudnivån som markerar att det är reklam. Här blir det också absurt när det är en finstämd scen och så helt plötsligt trumpetas reklamens budskap ut för hög volym så man själv och grannarna hoppar till.

Någon som kommer ihåg Galenskaparnas protester mot att deras film hackades sönder av reklam? De menade att deras konstnärliga verk förstördes. Har för mig att det blev någon typ av uppgörelse. Men hackandet har fortsatt. Det intressanta är att TV4 nu även hackar sina egna utsända reportrar mitt i en mening, likaså morgonprogrammen. Antingen är det studiomannen som inte håller reda på när det är tid för reklam eller också har reklammaskineriet automatiserats så det klipper oavsett. Snopet sitter man som tittare och undrar var andra halva meningen tog vägen...

Jakobina

 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar